Voedselhypes: laat je niet bang maken!

“Ik at twee weken geen gluten en dit is wat er gebeurde..”

“Soja is niet geschikt voor consumptie!”

“Koken op inductie schadelijk voor de gezondheid”

“Het ei is de menstruatie van een kip”

“Nieuw onderzoek toont aan dat je NOOIT kokosolie in je eten moet gebruiken”

Zo maar een paar van de koppen die je op het internet voorbij ziet komen. Je weet van gekheid niet meer wat je nog wél veilig kan eten. Bangmakerij. Ik word er simpel van. Voedselgoeroes die je vertellen wat je vooral allemaal NIET moet eten. Want het is ongezond en je krijgt er allemaal enge ziektes van. Dat is dan wetenschappelijk bewezen. Dat beweren ze althans. Ze kunnen ook linken naar de bewuste onderzoeken.

Cherry picking is het.

Je kiest een onderzoek uit met resultaten in jouw straatje en baseert daar een heel artikel of advies op. Terwijl er nog tientalen andere onderzoeken zijn die een tegenovergestelde uitkomst aantonen. Wetenschappelijk onderzoek interpreteren is een vak apart. Daar moet je voor geleerd hebben. Ik kan dat niet. Daarom doe ik het ook niet. Ik baseer mijn adviezen op de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Omdat ik erop vertrouw dat zij wel weten waar ze het over hebben.

Die hele stijl van coachen, gebaseerd op angst, daar krijg ik de kriebels van.

Die negatieve insteek. Mensen bang maken. De focus leggen op losse voedingsmiddelen of producten. Zodat mensen die dingen niet meer gaan eten: gluten, soja, brood of suiker. Omdat ze zogenaamd ongezond, slecht of ziekmakend zijn. Ja, als er ladingen van naar binnen werkt per dag is dat wellicht niet zo handig. Daar is geen rocket science voor nodig.

Uiteindelijk draait het niet om dat éne voedingsmiddel.

Het gaat om de middenweg. Variëren. Alles waar TE voor staat is slecht. Ja, ik gooi er even een cliche in maar het is gewoon waar. Als je één keer per maand soja eet, ga je niet dood. Als je zo nu en dan een taart naar binnen werkt ben je niet gelijk suiker verslaafd. Als je brood eet krijg je geen bolle broodbuik. Of misschien wel. Je kan er niet zo veel over zeggen, want elk mens is anders.

Er is niet één voedingspatroon wat voor iedereen goed werkt.

Daarom is het ook zo belangrijk om te luisteren naar je eigen lijf. Zodat je herkent wat voor jou werkt. Waar jouw lijf goed op gaat. En welke producten niet zo lekker vallen. Die laat je dan staan. Of eet je minder. Je neemt de consequenties en kiest er af en toe bewust toch voor.

Als je de gemene deler neemt van álle diëten: Paleo, Camebridge, Dr. Frank, Sonja Bakker en ga zo maar door met welke diëten er allemaal niet zijn – er zijn er ook een aantal met hele interessante namen ‘wasbord dieet, bijbeldieet, het ware dieet, het langzaam aan dieet, het dagdroom dieet, het levend voedsel dieet’ NO JOKE, deze diëten bestaan, ze adviseren allemaal:  ‘eet veel groenten!’. Hoe simpel.

Eet veel groenten!

Ik ben dus van het ‘doe-maar-gewoon-normaal-dan-ga-je-niet-dood-en-val-je-misschien-ook-nog-wat-af’ dieet. Eet gewoon van alles een beetje en veel verse groenten. Dan ben je goed bezig.

Laatst hoorde ik in een podcast nog een handige reminder van een ezelsbruggetje waardoor je 80% minder kans hebt op een chronische ziekte of hart- en vaatziekten.

De 3 V test:
– Vingers die roken (echt een N0-Go, stop daarmee zo snel als je kan)
– Voeten die bewegen (zorg er voor dat je dagelijks in beweging bent en ga sporten)
– Vorken die groenten prikken (daar is hij weer, eet MEER groenten)

En als je dan ook de V van Variatie mee pakt en de L van ‘laat je niet gek maken door al die voedsel goeroes‘ dan zit het wel snor (zie foto) met je leefstijl.


Sport jij al dagelijks GRATIS mee in de Ninja Moeder WorkoutClub? Word lid van de Facebookgroep! Daar post ik elke ochtend om 6.00 uur een workout video.
Kennis maken met de Ninja Moeder Leefsijlmethode: Sport, Eet en Relax jezelf gezond en gelukkig? Doe de gratis online cursus Mama gezond en fit!

Write a comment