Touwtje springen, plassen in je broek & sport tampons

Als ik touwtje spring plas ik vaak in mijn broek. Super gênant én onhandig. Zelfs als ik eerst ga plassen en mijn bekkenbodemspieren héél goed aanspan ontsnapt er wel een druppel. Kut.

Ik heb daar heel lang lacherig over gedaan. Dat hoort er nu eenmaal bij als je moeder bent. Drie bevallingen heeft de boel daaronder niet veel goed gedaan. Het is verrampeneerd. Vooral na mijn derde bevalling was het extreem.

“Ik geloof dat ik moet plassen….oh wacht…. ik plas al, oeps!” Kom maar door met de Tena Ladies 😉

Maar toen kreeg ik op mijn donder van mijn gewaardeerde collega en vriendin. ‘Stop met grappen maken over plas’, zei ze. ‘Mag het nog wel over poep gaan?’ was mijn reactie? Grapjes over poep en plas vind ik altijd leuk.

Zonder dollen. Urineverlies na een bevalling is geen grap. Het is onnodig. Je kan er iets aan doen. Mijn vriendin, zelf ook gespecialiseerd in het trainen van moeders, vond dat ik het goede voorbeeld moest geven. ‘Maak een afspraak met een geregistreerde bekkenfysiotherapeut’.

Maar ik ben zelf trainer. Ik ken alle oefeningen. Ik doe alle oefeningen. Dus ik hoef niet naar de bekkenfysio, toch? FOUT. Want als ik alles al heb gedaan is de bekkenfysio mijn laatste hoop. Als dát ook niet helpt dan is een operatie de enige oplossing.

Mijn urineverlies is een belemmering tijdens mijn werk en tijdens het sporten.

Ik heb altijd tampons bij me – oké behalve die ene keer dat ik onverwachts ongesteld was geworden én een afspraak bij de fysio had voor mijn knie (voor mijn knie ga ik dus wel) én ik mij uit mocht kleden toen mij te binnen schoot dat ik een witte oma onderbroek aan had met een héle grote maandverband er in – toen had ik géén tampons bij me. Akward. Beetje gênant moment wat ik natuurlijk weer graag met de wereld deel. Vast amusant voor de stagiaire die er ook bij was. Ach dat gun ik dat ventje dan ook weer, zo’n verhaal voor op een verjaardag.

Waar was ik? Oh ja, ik heb dus tampons bij mij zodat ik die snel nog kan in brengen als we bij de Crossfit dubbel unders (touwtje springen maar dan niet één maar twee keer draaien en springen) moeten springen. Als ik dan een tampon in doe voorkom ik dat ik zeg maar een plas van dubbel zoveel urine under mij heb liggen. Maar dan moet ik dus sneaky naar het toilet en dat is gewoon kut.

Gelukkig heb ik het taboe wat er toch wel een beetje op heerst weten te doorbreken door dit te vertellen aan de trainer. Hardop. Er bestaan dus speciale sport tampons voor vrouwen met dit probleem. De tampon ondersteunt de blaas vanuit de vagina. Dit kan helpen om de urine op te houden. TMI. Nee! Niet TMI (To Much Info) Hele nuttige info voor ALLE trainers en coaches die met vrouwen werken.

Waar wil ik naartoe met dit verhaal? Oh ja, de boodschap is: Accepteer NIET dat je in je broek plast als je springt, niest of lacht! Het is toch te zot voor woorden dat je niet meer vrijuit kan lachen? Dat is het fijnste op aarde. Urineverlies hoort er niet bij, het is niet normaal en je kan er wat aan doen. Zoek hulp van een geregistreerde bekkenfysiotherapeut.

Ben je net bevallen en wil je weer gaan sporten? Ga éérst werken aan herstel van bekkenbodem- en buikspieren voordat je als een malle weer gaat rennen, springen en zware gewichten wil verplaatsen. Zorg voor een goede stabiele basis waar jij op door kunt bouwen. Hiermee verminder of controleer je eventuele klachten aan buik, bekken en bekkenbodem.

Doe niet wat ik deed. Gewoon door springen en lachen gieren en brullen. Wat een lol dat ik hier nu met een natte broek sta, wat een grap. Terwijl ik het diep van binnen gewoon heel erg vervelend vind. Accepteer NIET dat het erbij hoort.

Ik heb een afspraak gemaakt bij een geregistreerde bekkenfysiotherapeut. Ik zal er voor zorgen dat ik een beetje een normale onderbroek aan heb als ik langs ga. Beloof je mij dat je ook wat gaan doen aan deze klachten als je ze hebt? Dan heb ik dit plas verhaal niet voor niks gedeeld.

Write a comment