Overwin je eetdrang: 6 tips!

Ik wil Tony’s en ik wil het NU! Herkenbaar? Misschien is het in jouw geval geen Tony’s maar een bakje chips, een Vietnamese loempia of een Magnum. Het is in ieder geval jouw risico eten. Eten waar je een ontzettende drang naar kunt hebben. We hebben het hier dan niet over honger of trek. We hebben het over een intens verlangen. Eten waar je naar kan hunkeren…

Maar achteraf heb je spijt. Want het was niet jouw plan. Het was niet de bedoeling om elke dag Tony’s te eten. Het was niet de bedoeling om 2 Magnums te nemen. Het was niet de bedoeling om de loempiakar te overvallen omdat je NU een loempia moest eten. Want het was niet nodig. Maar belangrijker nog: het helpt je niet bij het behalen van je doel en je wilt dat het stopt!

Voordat we door gaan even een opmerking: natuurlijk mag jij dingen eten die je lekker vindt. Ik wil je niet verbieden te genieten van je favoriete snack. Ik ben voorstander van de 80-20 regel waarin je voldoende vrijheid hebt om te eten wat je wilt. Ik heb het nu over de momenten waarop je écht niet wilt eten en je er later ook van baalt dat je er aan hebt toegegeven. 

De enige manier om ervoor te zorgen dat je minder vaak en minder erg last hebt van eetdrang is er niet meer aan toe geven! 

Makkelijker gezegd dan gedaan. Dat klopt.

Eerste hulp bij eetdrang

1) Benoem het gevoel

Zeg tegen jezelf: het is alleen maar eetdrang… Het is geen noodsituatie. Er stort geen vliegtuig neer. Er gaan niemand dood.

2) Wees de held in je eigen verhaal

Een held is vastberaden. Vraag je af of het kortstondige moment van intens geluk de moeite waard is om toe te geven aan je eetdrang. Of ga je voor je lange termijn plan? Wat doet een held?

3) Visualiseer dat je het eet 

Stel jezelf in gedachten voor dat je het op eet. Hoe smaakt het? Hoe veel seconde geniet je ervan? Hoe voel je je erna? Zwak? Teleurgesteld? Is dat het waard? Meestal niet…

4) Neem letterlijk afstand van het eten

 Leg het eten waar je zo naar verlangt weg. Gooi het in de prullenbak. Houd het uit het zicht. Maak het niet moeilijker dan nodig. Kan dat niet? Ga dan zelf weg. Even 5 minuten op de wc zitten of naar boven.

5) Drinken! 

Dit is één van mijn favoriete tips. Neem een groot glas water en geef jezelf 10 minuten de tijd. Als je na 10 minuten nog steeds de loempiakar wil overvallen dan mag dat. Maar dan heb je wel even een moment om er goed over na te denken.

6) Ontspan en zoek afleiding

Bel een vriendin. Laat je hond uit. Ga in bad. Doe de was. Ga sporten. Doe een ademhalingsoefening. Fotoboek maken. Ga slapen. Doe iets anders dan met het eten bezig zijn. Dat helpt.

Is het gelukt? Heb jij je eetdrang overwonnen? Wees dan trots op jezelf en geef je zelf een dikke vette slagroomtaart…grapje, ik bedoel natuurlijk schouderklop. Want dat verdien je! En nu volhouden en blijven oefenen. Op die manier wordt het een nieuwe gewoonten. Ik weet dat je het kunt. Doe je best!

Toen ik begon met mijn werk als gewichtsconsulent dacht ik dat ik mensen advies zou geven over voedingsmiddelen. Nu, twee jaar later, ben ik er achter gekomen dat dat maar een klein onderdeel is van mijn werk. Het grootste gedeelte van de begeleiding gaat naar dit soort dingen. Omgaan met gedachten, gewoontes en gedrag. Hoe verander je hardnekkige patronen?

In mijn Online Programma wat op 1 september van start gaat ga ik hier dieper op in. Krijg je concrete tips waar je mee aan de slag kan om je denkpatronen te veranderen. Daar heb je wat voor op de lange termijn. Want alle diëten werken. Maar een leefpatroon ontwikkelen wat echt bij je past en waarin je eerlijk wordt naar jezelf, dat is vele malen lastiger. Gelukkig ben ik er om je te begeleiden.

Wil jij mee doen? Inschrijven kan nog steeds want we starten op vrijdag 1 september.

Ps. Foto: zoete aardappelfriet met guacamole op de Camden Foodmarket in Londen. Dat was smullen 🙂

Write a comment