80-20 regel in de praktijk! Zo doe je dat…

Eten volgens de 80-20 regel. Hoe doe je dat nu in de praktijk? Het is niet ingewikkeld en er zijn drie manieren waarop je dit kunt toepassen in je dagelijks leven.

Ik ben zelf enorm blij met het eten volgens de 80-20 regel. De focus ligt op gezonde voeding maar tegelijkertijd geeft de 80-20 regel mij de ruimte om ook te blijven genieten van de dingen die ik lekker vindt en die misschien wel niet zo gezond zijn.

Wat is de 80-20 regel?

De 80-20 regel is geen dieet maar een leefstijl. Het is niet iets wat je een paar maanden doet maar een leefpatroon wat je de rest van je leven kunt volhouden. Bij de 80-20 regel eet je 80% van de tijd zo gezond en natuurlijk mogelijk. De overige 20% van de tijd kun je genieten van wat ongezondere keuzes. 100% gezond eten is wat mij betreft niet haalbaar en ook niet nodig.

Hoe doe je dat in de praktijk?

Er zijn drie manieren waarop je de 80-20 regel in je dagelijks leven kunt toepassen.

• Per week:
Je eet doordeweeks gezond en snoept/snackt niet (80%) en laat dit in het weekend iets meer los (20%).

Voordeel: duidelijkheid gedurende week.
Nadeel: veel discipline voor nodig en risico dat je in het weekend helemaal los gaat.

• Per dag:
Je bekijkt het per maaltijd. De hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) zijn gezond (80%) en je neemt een ongezond toetje of iets lekkers tussendoor (20%). Is je lunch of avondeten ongezond? Dan is dat jouw 20% voor de dag.

Voordeel: minder discipline voor nodig omdat je elke dag wat lekkers mag.
Nadeel: alles je lastig maat kunt houden (alles-of-niks-eter) is het moeilijk om het bij één koekje te houden.

• Flexibel:
Je bekijkt per week of maand hoe de 80-20 wil inpassen. Je kunt bijvoorbeeld thuis volledig gezond eten (80%) en buiten de deur op feestjes, vergaderingen etc. mag het wat ongezonder zijn (20%). Of je deelt het in naar behoefte. Als je trek hebt neem je wat lekkers neem je dat en je houd zelf bij of je in balans blijft.

Voordeel: een flexibele leefstijl met ruimte voor spontaniteit.
Nadeel: grote kans dat je snel richting de 60-40 of 70-30 gaat als je het niet goed in de gaten houdt.

Wat zijn de voordelen van de 80-20 regel?

Het grote voordeel van deze leefstijl is dat je jezelf niks hoeft te ontzeggen. Je kunt de 80-20 leefstijl makkelijk volhouden en het voelt niet als een streng dieet. Je wordt je goed bewust van wat je in je lijf stopt omdat je je moet afvragen of wat je eet binnen de 80% of 20% categorie valt. Je eet niet meer ál het lekkers, maar gaat voor de ‘kers op de taart’. De basis van je voeding is gezond en je zorgt goed voor je lijf. Mooie bijkomstigheid is dat je door deze leefstijl ook op gezond gewicht komt.

Wat zijn de nadelen van de 80-20 regel?

Een nadeel kan zijn dat je de focus te veel legt op de 20%. Je hoeft natuurlijk niet elke dag wat lekkers te eten als je daar eigenlijk helemaal geen behoefte aan hebt. Risico is dat je de 20% gaat zien als een recht en het altijd wil invullen. Nog een nadeel is dat het natuurlijk altijd een beetje zoeken blijft naar de juiste balans. Je moet hier eerlijk naar willen kijken. Niet sjoemelen of jezelf voor de gek houden. Je moet ook de tijd vrij maken om je te verdiepen in gezonde voeding. Je eten plannen en goed inkopen. Kortom: je voeding moet een prioriteit worden.

Ik ben benieuwd of je al volgens de 80-20 regel leeft en wat je ervaringen zijn! Of misschien heeft dit je geïnspireerd om er mee te starten. Heel veel succes en laat mij weten hoe het je vergaat?

De 80-20 regel is één van de leefregels uit de Ninja Moeder Leefstijlmethode. In mijn 3 maanden online programma gaan we aan de slag met deze leefstijl. Een concreet stappenplan voor drukke moeders die graag gezond en fit willen worden. Gedragsverandering in kleine stapjes met veel aandacht voor mindset.

In het online programma ga jij thuis sporten, gezond eten en méér tijd voor jezelf nemen. Maar het gaat verder dan dat: leef jij het even wat je wil leven? Of heb je dromen die je stiekem heel graag wil waar maken maar geef je jezelf de ruimte daar niet voor? Jij mag jezelf op de eerste plek zetten. Goed voor jezelf zorgen. Jij mag jouw dromen waarmaken. Te beginnen met: worden wie je wil zijn. Daar help ik je graag bij!

Details over het programma kun je hier vinden: http://www.ninjamoeder.nl/online-programma/

Let op: tot 1 augustus kun je je nog inschrijven tegen het speciale early bird tarief van € 169.- Wacht dus niet te lang en start het nieuwe schooljaar met jouw gezonde leefstijl.

Write a comment