8 redenen om van je slaapkamer een ‘no-tech-zone’ te maken!

Ik heb een stapel boeken op mijn nachtkasje liggen. Ik heb vandaag weer twee nieuwe boeken besteld zelfs. Die boeken zou ik eindelijk eens een keer uit wil lezen. Elke avond weer doe ik een poging. Maar zodra ik in mijn bed lig en mijn telefoon aan de lader leg gaat het mis. Ik laat me verleiden. Verleiden door het appeltje.

Staat de wekker wel aan? Ja, die staat aan. Heb ik nog nieuwe berichtjes? Nee, dat niet. Nog even snel op Facebook kijken. Niks bijzonders. Wat voor een weer wordt het morgen eigenlijk? Ziet er goed uit. De laatste blogjes nog even lezen op Bloglovin. Is mijn salaris al gestort?

Voordat ik het weet zit ik uren op mijn telefoon de ene app na de andere te openen. Gehypnotiseerd staar ik naar het beeldscherm. Het felle licht in mijn ogen. De informatie komt niet binnen. Ik doe maar wat. Totdat ik zo slaperig ben dat de telefoon uit mijn hand valt.

Die telefoon moet de slaapkamer uit! Of liever, hij mag de slaapkamer niet meer in!

Om mijzelf te overtuigen volgen hier 8 redenen om je slaapkamer een ” No-Tech-Zone” te maken:

  1. Méér lezen. Zonder T.V. of telefoon in je slaapkamer ga je automatisch meer lezen. Lezen voor het slapen gaan zorgt er voor dat je sneller en prettiger in slaap valt. Het is ook een fijne manier van ontspannen en bovendien gewoon beter en nuttiger dan al dat beeldscherm-staren.
  2. Betere nachtrust. Onderzoeken hebben uitgewezen dat T.V. of beeldscherm activiteiten voor het slapen gaan de nachtrust negatief beïnvloeden. Het felle kunstmatige licht zorgt er voor dat je minder goed in slaap valt maar ook minder goed doorslaapt.
  3. Méér kletsen. De meest intieme en fijne gesprekken vinden vaak plaats in bed voor het slapen gaan. Tenzij je natuurlijk met je laptop op schoot zit of naar je Ipad aan het staren bent.
  4. Méér zelfreflectie. Voordat je gaat slapen is het goed om nog een moment van rust of meditatie te nemen. Een moment voor jezelf om stil te staan bij de dingen die goed gaan of die je wil veranderen of verbeteren. Dit gaat natuurlijk het beste als je niet wordt afgeleid door technologie.
  5. Voorkom gênante teksten. Steeds meer mensen gooien vreemde teksten online omdat ze dit al slapend schrijven of in half slapende toestand nog wat posten. Dat kan grappig uitpakken. Maar je kunt jezelf ook ook aardig in de nesten werken. Als je aanleg hebt voor slaapwandelen kun je maar beter je telefoon achter slot en grendel leggen.
  6. Even niet bereikbaar. Is het niet fijn om gewoon even niet bereikbaar te zijn? Het is niet noodzakelijk om van alle onbenulligheden op de hoogte te zijn (voordat je gaat slapen). Als je slaapt, slaap je. De rest zie je morgen wel weer.
  7. Fijner opstaan. Op een ouderwetse wekker zul je niet zo snel je mail checken, op Facebook kijken en het weerbericht openen in de éérste minuut nadat je wakker bent. Hoe je ontwaakt zet de toon voor de rest van de dag. Duik je gelijk je telefoon in dan begin je de dag gejaagd. Neem je even 5 minuten rust dan begin je de dag ontspannen.
  8. Gebruik de slaapkamer waarvoor hij bedoeld is. Een slaapkamer heet niet voor niets een SLAAPkamer. Ga er gewoon lekker slapen. En natuurlijk alle andere dingen die je (samen) graag in bed doet. Dingen waar je geen elektriciteit voor nodig hebt.

Bron: Becoming Minimalist

Write a comment