Zo maak je je vakantievoornemens waar…

Je zit op je strandstoel met een boek terwijl je kinderen lekker spelen in het zand. Je hebt alle tijd van de wereld, hoeft niet te koken of vuile sokken te wassen en voelt je ontspannen en blij. Je hebt leuke gesprekken met je man, geniet van de zon en geniet van het niks doen. Je raad het al: je bent op vakantie.

Op zulke momenten realiseer je je hoe druk je het eigenlijk hebt in het dagelijks leven. Met je werk, de kinderen, het huishouden en alle andere dingen die moeten. Je komt amper aan jezelf toe. Je wil van alles veranderen want je voelt al langer dat dat nodig is. Je bent ook al vaker begonnen maar je vervalt steeds weer in oude patronen. Je lichaam geeft signalen af. Je voelt je vaak moe, overprikkeld en snel geïrriteerd maar waar begin je?

De vakantie is een moment waarop je alles weer helder voor je ziet. Je kijkt met helicopter view naar je dagelijks leven en kan ineens niet bevatten hoe je dit allemaal vol kan houden. In de rust die je dan ervaart maak je plannen. Plannen van hoe jij het wel wil. Je schrijft ze op. Bespreekt ze met je man. Ziet het helemaal voor je. Je gaat rustiger aan doen, meer sporten en gezonder eten. Je neemt meer tijd voor jezelf en gaat nu echt goed voor jezelf zorgen.

De post-vakantiedip

Dan is de vakantie voorbij en ga je weer naar huis. Zodra je één voet over de drempel zet ben je weer terug in de realiteit. Je oude leven komt als een vloedgolf over je heen. Je zit bij de wasmachine stapels vakantiewas weg te werken en vraagt je af: ‘hoe kan het toch? Hoe is het toch mogelijk dat ik mijn vakantievoornemens nooit kan waarmaken?’. De  post-vakantiedip is daar.

Het is héél logisch dat je je vakantievoornemes niet waar kan maken. De vakantie is niet te vergelijken met de realiteit van alle dag. Het is een losstaand ding. Een periode waar je lekker van mag genieten. Het is ook een goed moment om je leven te overdenken en het is zeker prima om plannen te maken over welke dingen je wil veranderen.

Maar het echte werk gaat pas beginnen als je weer terug bent. In de realiteit. Dan pas kan je gaan werken aan je vakantievoornemens. In kleine stapjes. Verwacht niet van jezelf dat je alles in één keer anders kan doen. Dat houd je misschien twee weken vol maar daarna blijkt toch dat het allemaal te lastig is.

Geef jezelf de tijd tot je volgende vakantie.
Schrijf je doelen op en gun jezelf de tijd om daar rustig naar toe te werken.
In hele kleine stapjes.

Stap 1: Schrijf jezelf een brief met al je inzichten. Waar ben je achter gekomen tijdens de vakantie. Wat wil je graag veranderen in je leven? Wat zou er gebeuren als je niet verandert? Wat wil je nu écht anders gaan doen het aankomende jaar? Bewaar de brief en open deze brief volgend jaar op de eerste dag van je vakantie. Stop hem in je paspoort of koffer.

Stap 2: Schrijf je doel op en maak het vervolgens héél héél klein. Je wil bijvoorbeeld meer tijd voor jezelf. Begin dan met elke dag 1 minuut te zitten met je ogen dicht. Je wil gezonder eten. Eet dan als eerste stap elke dag één stuk fruit. Je wil je niet meer gestrest voelen. Start dan met ‘nee’ zeggen en reageer op alle vragen die je krijgt met ‘daar kom ik snel op terug’.

Stap 3: Neem elke dag 5 minuten (5 minuten!) om bezig te zijn met jouw doel. Reserveer hier een vaste tijd voor. Bijvoorbeeld voor het slapen gaan of direct na het opstaan. Zet je wekker op 5 minuten en verdiep je in je doel: lees een blog met voedingstips, schrijf je gevoelens op, plan een date met jezelf of een proefles bootcamp.

Gun jezelf een jaar om dichter bij je doel te komen.
Op de eerste vakantiedag open je de brief en hopelijk kun je glimlachen en ben je trots op jezelf.
Niet omdat je perfect bent en al je doelen hebt behaald.
Maar wel omdat je weer een paar stapjes dichterbij bent gekomen dit jaar.

Heb je hulp nodig met het veranderen van je leefstijl?
Wil je dit graag in een groep doen?
Woon je in de omgeving van Zoetermeer? 

Op 1 september start de Small Group Training.

Misschien heb je niet zo’n goed beeld van wat we eigenlijk gaan doen. Ik deel het hieronder nog even:

Doel van de small group training is je te helpen met het ontwikkelen van een gezonde leefstijl waarin sporten, gezond eten en ontspannen normale routines worden. We gaan ook aan de slag met mindset zodat je sterke en positieve gedachten ontwikkeld die je verder helpen.

Dit doen we door:
1 x per week 60 min te trainen in een smallgroup (max 6 vrouwen). De training sluiten we af met 15 minuten mindset waarin we bespreken hoe het gaat met de weekchallenge en het behalen van je doelen.

1 x per week mag je mee doen aan de normale bootcamp training (dat is op dinsdag en donderdag om 20:00 uur en zondag om 10:00 uur)

Elke maandag ontvang je in de inbox de weekchallenge. In de challenge werken we in kleine stapjes toe naar het eigen maken van gezonde leefgewoontes. De challenges gaan over voeding, beweging, ontspanning en mindset.

In de whatsappgroep motiveren en stimuleren de deelnemers elkaar om vol te houden.

We trappen het traject af met een online meeting waarin ik alles nog uitleg.

Als je aanvullend verzekerd bent dan kan je wellicht een gedeelte van de kosten terug krijgen. De maandelijkse kosten zijn € 86,-. Je doet minimaal 6 maanden mee en daarna is het maandelijks opzegbaar.

Meer info en aanmelden:
http://www.ninjamoeder.nl/smallgroup/

Laatste 3 plekjes!

Write a comment