Start nú niet later. DOEN is de oplossing.

Wil jij ECHT veranderen en ben je gemotiveerd? Dan kan je beter NU starten dan later. In dit artikel leg ik je uit hoe dat komt en wat jij NU al kunt doen. Pak een kop thee, ga op de bank zitten en neem 5 minuten om dit te lezen.

Hoe weet je of je ECHT wil veranderen? Motivatie, dat is het fundament van verandering. Zonder motivatie kom je nergens. Vaak denken mensen gemotiveerd te zijn, maar zijn ze dat in werkelijkheid helemaal niet. Nog vaker starten mensen gemotiveerd aan een veranderproces maar raken ze de motivatie gedurende de lange weg kwijt. Want het is een lange weg is, dat is de realiteit. Dat zie je niet op Facebook. Op Facebook zie je vaak alleen maar de mooie eindplaatjes.

Ik heb wat vragen voor je op een rijtje gezet die je jezelf kunt stellen om te toetsen of jij wel écht wilt, of je wel écht gemotiveerd bent om te veranderen.

Als jij jouw (realistische) doelen hebt bepaald kun je jezelf deze vragen stellen om te toetsen of je écht gemotiveerd bent:

  1. Wat zijn de nadelen van je huidige situatie? Wat vind je het vervelends? Waar loop je dagelijks tegen aan?
  2. Wat zijn de voordelen van verandering? Wat is voor jou een belangrijke reden om aan deze verandering te werken?
  3. Hoeveel vertrouwen heb je dat je deze verandering kan doorvoeren? Welke eigenschappen kan je hierbij gebruiken?
  4. Stel dat je niet zou veranderen, wat is dan het ergste wat er kan gebeuren?
  5. Als alle veranderingen die jij wilt doorvoeren zouden lukken, hoe zou je leven er dan uitzien?

Als jij geen vertrouwen hebt in je eigen kunnen en niet geloofd dat je ook werkelijk kunt veranderen, dan wordt het heel lastig. Vraag 3 heeft te maken met hoop en geloof. Dat is de basis voor motivatie. Nu ben je natuurlijk niet verloren als blijkt dat je niet veel vertrouwen hebt in je eigen kunnen. Je hebt in het verleden vast wel successen behaald. Ga terug naar die successen en bedenk je weer wat je toen deed. Welke sterke karaktereigenschappen heb jij die je kunt inzetten?

Terug naar het starten, het DOEN!

Elke stap die je zet in je huidige patroon zal dit patroon versterken. Met andere woorden: een gewoonte wordt een gewoonte omdat je het gedrag vaak herhaalt.

Je kunt je hersens zien als een jungle. Als jij in de jungle van A. naar B. moet zal je altijd de makkelijkste weg kiezen. Je kiest dan voor een route die je al vaker bewandeld hebt. Hoe vaker je dit pad zal afleggen hoe makkelijker het je af zal gaan. Dus als je al je hele leven gewend bent om een koekje bij de koffie te nemen of voor het slapen gaan je tanden te poetsen is dat je bekende route.

Maar als je wilt veranderen en jezelf ander gedrag wil aanleren dan moet je nieuwe routes gaan aanleggen in je brein. Een nieuwe route aanleggen in de jungle dat is een hele klus. Je moet met een hakbijl alle bladeren en takken weg hakken, dat kost tijd, moeite en energie. Daarna moet je er ook nog eens heel vaak op dat pad lopen om er voor te zorgen dat het makkelijk begaanbaar wordt en uiteindelijk een automatisme wordt.

Stel je nu eens voor dat er een tijger achter je aan zit. Je moet zo snel mogelijk van A. naar B. Dan kies je altijd de makkelijkste route en het pad dat je kent en al vaak hebt gelopen. Dit werkt zo ook bij stress of vermoeidheid. Je kunt je wel voornemen om het koekje te laten staan bij de koffie (oude route) en voortaan een appel te nemen (nieuwe route) maar als je net een conflict gehad hebt met een collega, of je bent moe omdat je amper geslapen hebt, of je moet ongesteld worden en vind jezelf zielig dan zit je brein in de stress reactie. Op zo’n moment is het heel lastig om alsnog voor je nieuwe gewoonte te gaan. Dan kies je bijna volautomatisch toch voor je oude patronen.

Daarom is het ook zo belangrijk om NU te starten met het aanleren van de nieuwe patronen.

Iedere keer dat je toch blijft zitten op de bank terwijl je eigenlijk zou willen sporten, versterk je dat patroon. Iedere keer dat je toch een snoepje neemt op kantoor, versterk je die route in je hoofd.

Besluit dat je géén akkoordjes meer met jezelf maakt. Dat je stopt met sjoemelen. Dat je NU begint met het aanleggen van nieuwe routes in je hoofd.

Dit zijn je opties:

  1. Je kiest voor de oude vertrouwde weg. Er verandert niks.
  2. Je zet de eerste stappen op de nieuwe weg. Je hebt verandering in gang gezet.

In het begin zal je ervaren dat je nog heel vaak automatisch toch in patronen zal blijven hangen die je eigenlijk wil veranderen. Wat dan kan helpen is om je bewust te worden van het feit dat dit zo is. Daarna kun je bedenken wat een andere optie had kunnen zijn. Dus welke andere route had je kunnen kiezen? Door dit alleen al te bedenken is de kans groter dat je de volgende keer voor deze nieuwe route zal kiezen.

Bijvoorbeeld:

Oude route:
“Ik was bezig met het eten koken en had een beetje trek, voordat ik het doorhad at ik een reep chocola.”

Mogelijke nieuwe routes:
“Ik was bezig met eten koken en had een beetje trek, ik dronk een groot glas water en wachtte tot het eten klaar was”
“Ik was bezig met eten koken en had een beetje trek, ik pakte een komkommer uit de koelkast en sneed deze in stukjes om als snack te eten”
“Ik was bezig met eten koken en had een beetje trek, ik stond even stil bij wat ik nu voelde: had ik écht fysieke honger of was het meer mentale trek? Ik noteerde mijn gedachten en gevoelens in mijn dagboekje en ging snel door met koken”

Alles wat je later wilt, wil je NU!

Een keuze maken tussen NU iets plezierigs doen of LATER je doel bereiken is ONEERLIJK. Dit heeft te maken met het lust-onlust principe. Wij mensen kiezen áltijd voor korte termijn plezier en genot en vermijden pijn en ongemak. NU is veel tastbaarder dan later.

Alle keuzes die je NU maakt zijn van invloed op later. Dit concept is iets wat we wel begrijpen maar wat erg lastig te veranderen is.

Dit kan je hierbij helpen:

  • Uitzoomen! Hoe ziet je week eruit als je dit elke dag doet? Als je elke dag tegen jezelf zeg “één dropje moet kunnen of één keer niet sporten is niet erg”
  • Realiseer je dat als je de juiste keuzes maakt je NU al beloond wordt, want je bent je latere doel al aan het dienen. Dus daar mag je best trots op zijn.
  • Weest lief voor je toekomstige zelf. Doe je toekomstige zelf een plezier. Denk aan later en doe het NU. Om lief te zijn voor je toekomstige zelf is het soms nodig om streng te zijn voor de persoon die je nu bent.
  • Niet te veel nadenken maar doen. Kom uit je hoofd en kom in actie. Ga gewoon eerst DOEN en dan NADENKEN in plaats van andersom. Zodra je in ACTIE komt creëer je nieuw gedrag en dat is een nieuwe werkelijkheid.

Wil jij graag veranderen?
Kan jij wel wat hulp gebruiken?

Ik wil met liefde jouw trainer en stok achter de deur zijn.
Dan kunnen we samen de jungle in om nieuwe paden te ontdekken en aan te leggen.
Dat wordt cool.

Stuur mij een bericht op info@ninjamoeder.nl of laat een reactie achter en beantwoord de volgende 3 vragen:

1) Noem één ding wat je uit de informatie hierboven hebt gehaald.
2) Wat wil je aan jezelf of je leven veranderen?
3) Wat gebeurd er als je zo doorgaat als je nu doet?

Ik mail je terug en denk met je mee.

Kijk ook eens naar personal trainingsmall group training (start 1 september en we hebben nog 3 plekjes vrij) en de bootcamp.

Write a comment