Bekkenklachten wel of niet sporten?

Kim is 22 weken zwanger en doet aan CrossFit. Tijdens haar vorige zwangerschap sportte ze niet en had ze veel last van bekkenpijn. Nu heeft ze geen klachten en voelt zich fit en sterk.

Bekkenpijn een veel voorkomende kwaal

Ongeveer de helft van de zwangere vrouwen heeft last van bekkenpijn of lage rugpijn tijdens de zwangerschap. Het bekken is samengesteld uit verschillende botten die verbonden zijn door kraakbeen en elastische banden en kapsels. Tijdens de zwangerschap worden deze verbindingen onder invloed van het hormoon relaxine soepeler en rekbaarder. Dit heeft een goede reden. De baby moet tijdens de bevalling door het bekken heen. Dit soepelere en beweeglijkere bekken is handig tijdens de bevalling maar tijdens de zwangerschap en na de bevalling levert dit helaas ook regelmatig pijnklachten op.

Leer beter bewegen tijdens je zwangerschap

Naast de invloed van hormonen is een veranderende houding een factor die de klachten vaak verergert. Wanneer je buik en borsten zo groeien en je zwaartepunt steeds verandert doordat er aan de voorkant zoveel gewicht bij komt is het niet vreemd dat je anders gaat staan, lopen en bewegen. Verantwoord bewegen onder de juiste begeleiding zorgt ervoor dat je houding weer verbetert en dat je leert hoe je het beste kunt bewegen, niet alleen tijdens de les maar de hele dag door.

Wel of niet sporten?

Recent onderzoek laat zien dat vrouwen die al voor de zwangerschap drie keer per week sportten minder last hebben van bekkenpijn dan vrouwen die niet sportten. Sterke buik-, rug-, bekkenbodem- bil- en beenspieren helpen je de ‘last’ te dragen en zorgen voor actieve stabiliteit om je instabielere bekken op te vangen. Sporten tijdens de zwangerschap is niet alleen goed om bekkenpijn te verminderen of voorkomen maar heeft nog meer voordelen. Je hebt meer energie, slaapt beter en de kans op zwangerschapsklachten is kleiner.

Je heftigste workout ooit

Verder helpen sterke spieren en een goede conditie natuurlijk enorm tijdens de bevalling; je heftigste workout ooit. En voor deze workout wil je natuurlijk zo goed mogelijk trainen. En niet alleen jij profiteert er van, je kindje ook. Doordat jij beweegt is je placenta beter doorbloed, dit zorgt voor meer voeding en zuurstof voor je kindje. En na de zwangerschap zijn sportieve vrouwen vaak eerder hersteld en sneller weer op de been dan ongetrainde vrouwen. Uiteraard zijn er geen garanties en kan er ook van alles gebeuren waar jij geen invloed op hebt maar één ding is duidelijk: sporten is gezond voor moeder én kind.

Ook Kim heeft deze ervaring:
“Door te sporten maak ik mijn hoofd ‘leeg’ en voel ik me fysiek lekkerder. Een sterker en fitter lijf helpt me bij de dagelijkse dingen zoals de hond uitlaten, werken en boodschappen doen.”

Op zondag 4 februari start het PowerMama Programma bij CrossFit2712 in Zoetermeer. Deze 8 weken cursus is voor zwangere vrouwen en nieuwe moeders. Tijdens de trainingen is er aandacht voor het versteken van de core- en bekkenbodemspieren, balans-, kracht- en cardio-oefeningen en ademhalingstechnieken. Het doel van de training is om fit te blijven tijdens je zwangerschap en je na de bevalling klaar te stomen om (weer) deel te nemen aan reguliere trainingsprogramma’s. Daarnaast is het natuurlijk superleuk om andere sportieve moeders te ontmoeten met kinderen die ongeveer even oud zijn. We horen vaak dat vrouwen nog jaren na de cursus contact met elkaar houden.

Dus je ben je zwanger en wil je sterk en fit blijven?
Of ben je recent bevallen en wil je weer starten met sporten?

Deze cursus is iets voor jou! Klik hier voor meer informatie: https://crossfit2712.com/zwangerschapstraining/

Write a comment